אם לשלם ארנונה זה לא כיף, לשלם ארנונה עסקית זה כיף אפילו פחות, במיוחד לאור השינוי המשמעותי הקיים בין מחיר הארנונה למגורים למחיר הארנונה לעסקים (תשאלו את העוסקים בקרן הארנונה). אז איך מפחיתים את הארנונה העסקית?

מה זה בכלל ארנונה?

ארנונה היא מס עירוני, המוטל על כל תושב כדי לממן את פעילותה של הרשות המקומית. בתמורה לארנונה, הרשות מספקת לתושבים שירותים עירוניים קבועים, כמו חינוך, ניקיון, רווחה, תרבות וכדומה. הארנונה נקבעת לפי שטחו של הנכס ולפי מיקומו, וכן לפי סוג השימוש בנכס ולפי מצבו הכלכלי והפיזי של התושב (כאשר ישנם כאלו שיקבלו פטור מתשלום הארנונה).

מה ההבדל בין ארנונה לעסקים ובין ארנונה למגורים?

בעבר הוטל על בעלי העסקים מס מיוחד, בשם "מס עסקים", אך מס זה בוטל בשנת 1981. עם זאת, גם בארנונה עצמה יש הבדלים משמעותיים מאוד בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים.

הארנונה העסקית גבוהה הרבה יותר מהארנונה המוטלת על מגורים (ב-2011 היחס היה פי 5.3 בתל אביב, פי 4.5 בירושלים, ופי 4 בגבעתיים ובבני ברק), למרות שהעסקים לא צורכים שירותים כמו חינוך, רווחה וכדומה, אלא רק תשתיות וניקיון. עם זאת, כיוון שכל רשות מקומית מחליטה לעצמה מה יהיה גובה הארנונה, חברות גדולות מחליטות להקים את העסקים שלהם במקומות בהם הארנונה נמוכה יותר.

איך מפחיתים ארנונה עסקית?

שינוי סיווג

כאמור, גובה הארנונה נקבע לפי השימוש בשטח, אך גם אם השטח שלכם מסווג כתעסוקה, תעשייה או מסחר, בכל אחת מהקטגוריות האלו ישנם סיווגים רבים, שיכולים לשנות את הארנונה בשיעור של עד כ-70%. לדוגמה, אם אתם מסווגים כשטח תעסוקה, אבל בפועל השטח משמש לבית תוכנה או לסטודיו אמנים – הארנונה שאתם צריכים לשלם תהיה נמוכה הרבה יותר. לכן, חשוב מאוד לבחון בקפידה את צו הארנונה שלכם, כדי לא לשלם יותר סתם.

הקטנת שטח החיוב

לרשות המקומית, כמובן, יש אינטרס ברור לגבות מכם כמה שיותר ארנונה, ולכן, לפעמים, מדידת השטח שהיא תבצע תהיה לא מדויקת מספיק. מדידה מחודשת שתערכו, שתנכה את השטחים הציבוריים, המדרכות, השטחים הירוקים, הגגות, החניונים וכדומה, יכולה להקטין את שטח הנכס המחויב בארנונה. עם זאת, יש לציין שהמדידה חייבת להתבצע באמצעות מודד מוסמך, וכי העירייה תנסה, מצידה, לגרור רגליים כמה שאפשר.

הנחות שונות

על פי תקנות הממשלה, עשויה להינתן הנחה בארנונה לעסקים בבעלות גבר שמלאו לו 65, או אישה שמלאו לה 60. בנוסף, ישנן הנחות שונות בארנונה העסקית לחיילים משוחררים, משרתים בשירותים שונים ונכי צה"ל. כמו כן, כאשר ישנם מבנים המיועדים לשימוש תעשייתי, אך הם ללא שימוש (או לא ראויים לשימוש) – ניתן לפעמים לקבל פטור חד-פעמי מארנונה, לתקופה של עד שישה חודשים.

מענק ארנונה-קורונה

בעת משבר הקורונה, הכריזה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה כי עסקים שהכנסותיהם נפגעו בשל משבר הקורונה יהיו זכאים להנחה שעשויה להגיע עד ל-95% מגובה תשלומי הארנונה. הבקשה הייתה מוגשת באתר רשות המיסים, ותנאי הבסיס לקבלתה היה קבלת מענק הוצאות מרשות המיסים קודם לכן. האפשרות להגיש בקשה לקבלת מענק זה נסגרה בסוף שנת 2022, אך יש בקשות הנחה שעדיין מטופלות ברשויות המקומיות.

מתי ניתן להפחית ארנונה עסקית?

ברמת העיקרון ניתן להגיש בקשות לסיווג מחדש או להקטנת השטח עד ל-90 יום מעת צו הארנונה השנתי ששולחת העירייה לנכס, או בכל עת שהעסק מעתיק את מיקומו למקום אחר. עם זאת, בתיאוריה ניתן לבקש הפחתת ארנונה לאורך כל השנה, לאחר התייעצות עם עורך דין מומחה בתחום הארנונה.

מה עושים אם בקשת הפחתת הארנונה העסקית נדחית?

במקרה שבקשת הפחתת הארנונה העסקית שהגשתם נדחתה, הוא יכול להגיש בתוך 90 ימים השגה על ההחלטה למנהל הארנונה של הרשות המקומית. ככל שגם ההשגה תדחה, ניתן להגיש ערעור לוועדת הערר לענייני ארנונה בתוך 60 ימים מעת קבלת הודעת דחיית ההשגה. אם גם הערעור הזה נדחה, ניתן להגיש ערר לבית המשפט המחוזי, היושב כבית משפט לעניינים מנהליים, בתוך 45 ימים מהעת שבה התקבלה הודעת דחיית הערעור האחרון.

כדי למצוא נדל"ן מסחרי שבו הארנונה כבר מופחתת – בקרו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים', ובקרו בבלוג של מניבים לעוד מאמרים דומים.