זוכרים שכתבנו לכם על כך שקריית גת היא העתיד המניב של ישראל? אז לאחרונה התפרסמה הודעה שחברת 'אינטל' תשקיע 25 מיליארד דולר בבניית מפעל חדש בעיר. האם זה נכון? לא ממש. מה באמת קורה, ולמה זה מעניין אותנו?

25 מיליארד? לא בדיוק ולא בערך

ב-18 ביוני 2023 פרסם משרד האוצר הודעה בזו הלשון: "שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, עדכנו את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הכלכלה, ניר ברקת, כי הסתיים בהצלחה המשא ומתן הממושך שנוהל בין חברת אינטל העולמית ודרגי המקצוע באגף התקציבים במשרד האוצר והושגו הסכמות עקרוניות בנוגע לכוונת החברה להשקיע כ-25 מיליארד דולר בהקמת מפעל חדש בקריית גת".

עוד בהודעת המשרד נאמר כי "במסגרת ההשקעה צפויה החברה להעסיק אלפי עובדים נוספים בקרית גת בשכר גבוה מהממוצע בענף העיבוד השבבי. בנוסף, הוסכם להגדיל משמעותית את שיעור המס שתשלם החברה למדינה מ-5% כיום ל-7.5%. במסגרת התחייבויותיה צפויה אינטל לסיים את ההשקעה ולהתחיל את פעילות המפעל עד לשנת 2027 ולהמשיך ולהפעילו עד לשנת 2035 לפחות". מיד לאחר מכן, נתניהו, סמוטריץ' וגרדוס הוציאו הודעות ברכה על העסקה.

על פניו נשמע מבטיח, לא? אז זהו, שלא בדיוק.

בבירור קצר שנערך עם דובר החברה טען זה האחרון שהחברה לא מכירה את ההודעה האמורה, ולאחר זמן קצר נחשף הסיפור האמיתי:

בסוף 2018 הודעה החברה כי תשקיע 10 מיליארד דולר בבניית מפעל חדש בעיר קריית גת. מפעל זה החל להיבנות ב-2021, וכיום הוא בשלבי בנייה. כעת, מתברר, הגיעה החברה לסיכום עם משרד האוצר כי תשקיע 15 מיליארד דולר נוספים בפיתוח אותו מפעל, כך שההשקעה הכוללת של אינטל במפעל בקריית גת תסתכם ב-25 מיליארד דולר.

מה אינטל מרוויחה מזה?

בעת חתימת ההסכם המקורי הסכימו הצדדים כי אינטל תקבל על השקעתה מענק שיהווה 9% מסכום ההשקעה המקורי, וכעת גדל המענק ל-12.5% מסכום ההשקעה. ההסכם החדש גרם לאינטל להעדיף ולהשקיע בהרחבת המפעל המתהווה במקום לבנות מפעלים חדשים באירלנד או בארצות הברית, כפי שתכננה החברה.

במקביל, וכפי שהוזכר, הוסכם כי מס החברות שמשלמת אינטל יעלה מ-5% ל-7.5%, שינוי שאינטל יכולה להכיל בקלות.

מה אנחנו מרוויחים מזה?

כפי שידוע, אינטל ישראל מעסיקה כ-12,000 עובדים, והיא המעסיקה הפרטית הגדולה ביותר בישראל. המפעל המתהווה צפוי לאכלס אלפי עובדים נוספים, וההסכם החדש עשוי אף להכפיל את כמות העובדים הצפויה.

במאמר הקודם ציינו שקריית גת הופכת למפלצת של נדל"ן מניב, והמגמה הזו, עם עשרות אלפי התושבים החדשים שהעיר מצפה להם, רק תמשיך ותגדל.

בקרו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים' כדי למצוא נכסים מניבים למכירה בקריית גת, ובקרו בבלוג של מניבים לעוד כתבות דומות.