כל מי שמתעסק בנדל"ן עוקב מקרוב אחר ההתנהלות של המדינה ושל חברות הנדל"ן השונות בנוגע לכפר שלם. השכונה הענייה, שאכלסה עולים חדשים ואנשים מעוטי יכולת שנכנסו לבתי הכפר הערבי הנטוש סלאמה, התפתחה לכר פורה של בניות לא חוקיות ושל מאבקים עתירי משאבים.

ב-15 במרץ 2023 קיבלה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב החלטה לפנות את מתחם חוות יפת, וכ-8 שנים לאחר שקבוצת גבאי רכשה את השטח – היא תחל בפרויקט פינוי-בינוי לאחר תשלום פיצויים נדיבים לפולשים:

כפר שלם – איך הכל התחיל?

כפר שלם היא שכונה בדרום תל אביב. במהלך "מבצע חמץ" שנערך בעת מלחמת העצמאות שוחררו כפרים ערביים שהיו בסמיכות לעיר יפו, ואחד מהכפרים האלו היה הכפר סלאמה. לאחר תום המלחמה, יושבו בבתי הכפר הנטושים עולים מתימן שהגיעו במבצע "על כנפי נשרים, ועולים חדשים נוספים. השכונה נחשבת כשכונה ענייה, והבנייה הלא-חוקית בה פרשה כנפיים רחבות.

פינוי בינוי: החגיגה נמשכת

ב-1965 נחקק חוק "פינוי-בינוי", ומאז השכונה החלה לבעור. הפינויים, מרצון או בכוח, החלו, והמתיחות בין הממסד לתושבי השכונה הגיעה לשיאה ב-23 בדצמבר 1982, כאשר תושב השכונה, שמעון יהושע, ניסה למנוע את הפינוי תוך שימוש בנשק חם, ונורה למוות בידי שוטר.

לאחר מכן המשיכו עבודות פינוי של מבנים המיועדים להריסה, חלקם בשל בנייה לא חוקית, חלקם בשל פלישה לשטחים פרטיים או ציבוריים וחלקם בשל העבודות על הרכבת הקלה בעיר. כל הערעורים שהוגשו לבג"ץ לאורך השנים נדחו; חלק מהתושבים היו פולשים, ופונו בכוח וללא פיצויים, וחלקם היו זכאים וקיבלו פיצויים נדיבים.

הפינויים היו שנויים במחלוקת, וצויינו בדו"ח מבקר המדינה בשנים 2009 ו-2014. חברת חלמיש (חברה ממשלתית עירונית לדיור לשיקום ולהתחדשות שכונות בתל אביב-יפו) העריכה כי מהשכונה פונו בסך הכל כ-2,600 משפחות.

חוות המריבה

חוות יפת היא חווה משפחתית הממוקמת בתוך שכונת כפר שלם ומשתרעת על פני 22 דונם. החווה הוקמה במקור על ידי יפת וג'מילה כהן ז"ל, שעלו לישראל מתימן בשנת 1949 ונשלחו להתגורר בשכונה. כיוון שהבתים נבנו על הריסות הכפר הערבי הנטוש, בשנות ה-60 העביר האפוטרופוס על נכסי הנפקדים את זכויות הבעלות על הקרקע לחברת 'שיכון ופיתוח', שהייתה באותה עת חברה ממשלתית. בשנת 1995 רכשה חברת 'אזורים' את חברת שיכון ופיתוח, והבעלות על החווה עברה לידיה.

המאבק על פינוי הפולשים ממתחם החווה נמשך שנים ארוכות, וב-2014 הגישו המשפחות תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד חברת הבנייה אזורים, ובו טענו כי החברה הפרה סיכומי עבר, והשתמשה בעבריינים כדי להפחיד אותם. בחברה טענו מנגד כי התביעה צינית ומקוממת, וכי דווקא הפולשים לוו בחלק מהמו"מ על ידי אחד מראשי ארגוני הפשע הבכירים בארץ.

המכירה לקבוצת גבאי

עם זאת, נראה כי מבחינת חברת 'אזורים' הקרקע הגיעה למיצוי, ובשנת 2015 היא נמכרה ל'קבוצת גבאי' תמורת כ-100 מיליון שקלים. קבוצת גבאי העלתה הילוך, ופעלה בשנים האחרונות להגדלת זכויות הבנייה במתחם בהתאם לתוכנית המתאר העירונית של תל אביב, כאשר היקף ההשקעה שלה בפרויקט נאמד בכ-1.4 מיליארד שקלים.

קבוצת גבאי מתכננת לבנות במתחם כ-21,000 מ"ר בנוי, כולל 581 יח"ד, שטחי מסחר ושטחים ציבוריים. ב'כלכליסט' פרסמו כי התמורה לפינוי 80 המבנים הבלתי-חוקיים שבחוות יפת תהיה מתן 75 יח"ד בגודל 3 חדרים, כך שלפי החישוב של 2.5 מיליון שקל לדירה – הפיצויים נאמדים בכ-180 מיליון שקל.

בכך יבוא אל קיצו מאבק של עשורים שלמים על בעלות הקרקע, ושכונת כפר שלם מתקדמת צעד נוסף אל שינוי פניה לטובה.

למציאת עסקת הנדל"ן המסחרי המתאימה לכם ולטיפים נוספים – בקרו באתר מניבים, לוח הנדל"ן המסחרי הגדול והמוביל בישראל.