כשרוצים למכור או לקנות נכס, אחד המסמכים החשובים ביותר שצריך להפיק בשביל גורמים שונים הוא המסמך המכונה נסח טאבו. אם גם אתם נמצאים בנקודה כזו, ועוד לפני שהמסמך הזה הופך להכרחי, חשוב מאוד להכיר אותו, להבין מהי המשמעות שלו בדיוק, איך הוא נראה וכמה יעלה לכם לקבל אותו. רגע לפני שנתחיל לדבר על כל העניינים האלו ועל נושאים חשובים נוספים, בואו ננסה להבין מה בכלל אומר המושג טאבו.

מה זה טאבו?

טאבו הוא השם המוכר והרווח בציבור ללשכת רישום המקרקעין, כלומר הגוף המרכז את הרישום של מרבית הנכסים השונים בישראל. מרשם המקרקעין הוא מערכת שבה מתועדות כלל הזכויות או הפעולות המשפטיות הנוגעות לזהות של בעלי זכויות הקניין בנכס כזה או אחר.

סוגי נסח טאבו

יש שלושה סוגים עיקריים של נסח טאבו שצריך להכיר:

מרוכז

נסח מרוכז הוא נסח טאבו עם מידע רישומי על כל בעלי הדירות בבניינים משותפים.

רגיל

הנסח הסטנדרטי שרוב האנשים מכירים, המכיל מידע רישומי על דירה או על נכס ספציפי.

היסטורי

הנסח ההיסטורי מכיל מידע רישומי על שרשרת הבעלות המלאה שהנכס עבר מיום הקמתו ורישומו במרשם המקרקעין ועד למועד שבו הופק הנסח.

עלות נסח טאבו

אפשר להפיק בקלות נסח טאבו רגיל בצורה מקוונת בעלות של 15 שקלים. המחיר של נסח טאבו היסטורי ידני עומד על 74 שקלים, ונסח מרוכז הכולל פרטים על כלל הדירות בבניין משותף יעלה 131 שקלים. כמו כן, פעולות נוספות הקשורות לנסח טאבו כרוכות בתשלום גם כן. למשל, אגרת טאבו על רישום הערת אזהרה תעלה 125 שקלים. אגרת טאבו על מחיקה של הערת אזהרה תעלה 74 שקלים. מחירה של אגרת טאבו על בקשה חוזרת שנדחתה הוא 27 שקלים, וזהו גם המחיר של אגרת טאבו על הגשת בקשה. אגרת טאבו על העברת זכויות במקרקעין תעלה 125 שקלים, וזהו גם המחיר של אגרת טאבו על רישום ירושה לפי חוק הירושה או על פי צוואה.

איך נראה נסח טאבו?

בחלק העליון של נסח טאבו יירשמו הפרטים הכלליים של הנכס כמו מספר הגוש, החלקה ותת החלקה. בהמשך המסמך יופיע תיאור של הנכס לרבות הסוג שלו – דירה, בית פרטי, נכס מסחרי, מחסן ועוד, לצד פרטים נוספים כמו הקומה, השטח, שטחים משותפים וכן הלאה. בשורה לאחר מכן יופיעו הפרטים המלאים של הבעלים של הנכס עם שם ותעודת זהות וכן הסטטוס שלו – מוכר או חוכר (חכירה יכולה להיות לתקופה של 49 או 99 שנים, ולא מדובר בבעלות מלאה). בנסח הטאבו יופיעו גם כל הרישומים על שעבודים כאלו ואחרים, לרבות משכנתא ועיקולים וכן היבטים של ירושה, הפקעות וכן הלאה. בנסח הטאבו תוכלו למצוא גם פירוט הצמדות לנכס כמו גינה, מחסן וחנייה, ועוד חלקים הנחשבים לחלק מהרכוש המשותף. לצד כל אלו, אחד הפרטים החשובים העשויים להופיע בנסח הטאבו הוא מה שנקרא "הערת אזהרה". זוהי הערה שתפקידה היא להזהיר רוכשים פוטנציאליים לפני התחייבות כלשהי לרכישה (למשל כשהמוכר כבר התחייב למכור את הנכס לקונה אחר).

מתי יש להפיק נסח טאבו?

אז מתי בעצם צריך להפיק נסח טאבו? המצב הראשון והנפוץ ביותר שבו רצוי להפיק נסח טאבו הוא כשמחפשים נכס להשקעה כמו דירה בבניין מגורים משותף, משרדים למכירה או נדל"ן מסחרי. בנקודה הזו חשוב להוציא נסח טאבו כדי להבין בדיוק את מצבו של הנכס. באמצעות נסח טאבו תוכלו להבין בדיוק מה כולל הנכס ואם הפרטים שניתנו לכם על ידי המוכר אכן תואמים את המציאות כפי שהנכס רשום במרשם המקרקעין. באמצעות נסח הטאבו תוכלו גם לגלות אם יש הערות אזהרה מיוחדות שיהיו נורות אזהרה, למשל שהנכס משועבד או שחלים עליו עיקולים. כמו כן, חשוב להפיק את הנסח ככל שמתקדמים בעסקאות מכר נדל"ן, ראשית כדי לוודא שלא חלו שינויים כלשהם במצב הנסח בתקופה שבין החתימה לחוזה למסירה שלו, וגם כדי לרשום הערות אזהרה לטובתכם. לאחר חתימת החוזה נהוג להוסיף הערת אזהרה בטאבו שתמנע מהבעלים הנוכחיים של הנכס למכור אותו לאנשים אחרים מלבד אלו שאיתם התקשר בחוזה.

לסיכום

נסח טאבו הוא אחד המסמכים הבסיסיים והחשובים ביותר בעולם הנדל"ן, ובפרט כשמדובר על קנייה או מכירה של נכסים מסוגים שונים. אם אתם מחפשים דירת מגורים להשכרה או אולי משרדים להשכרה אתם לא באמת חייבים להוציא אותו, אבל בעלות הנמוכה שלו ועם התהליך המהיר, הקל והמקוון להוציא אותו – זה לגמרי משהו שכדאי לעשות תמיד וזה יכול להגן עליכם מפני בעיות עתידיות. כאן באתר מניבים תוכלו למצוא מגוון של נכסי נדל"ן מסחרי – משרדים להשכרה ומכירה ועוד מגוון הזדמנויות נדל"ן חמות.