פעמים רבות מתחשק לנו לשקר רק טיפה, ולהגיש טפסים כוזבים כדי לחסוך תשלומי מיסים כאלו ואחרים, בטח בתחום הנדל"ן המסחרי, בו המיסים עצומים. יכול להיות שלפעמים זה משתלם בטווח הקצר, אבל תמיד זה יחזור לנשוך אתכם בטווח הארוך. הנה מקרה לדוגמה, שפרסמה רשות המיסים בסוף מאי 2023:

במקרה שנחשף לאחרונה, נעצרו שלושה אנשים בחשד לדיווח כוזב על עסקת מקרקעין במטרה להתחמק ממס. על פי החשד, החשודים ניסו להפחית את תשלום מס השבח ומס הרכישה באמצעות דיווח כוזב על מכירת מגרש בלבד, כאשר בפועל על המגרש היה בפועל בית בשלבי בנייתו האחרונים.

בעל קרקע, רועי חזן, דיווח לרשות המיסים על מכירת מגרש בכפר יונה ב-1.7 מיליון שקל בשנת 2021, אולם בחקירת רשות המיסים התגלו צילומי אוויר משנת 2020 שהוכיחו בבירור את קיומו של בית בשלבי בנייה על המגרש באותה תקופה. הדבר עורר חשד לפעילות מרמה והביא למעצרו של חזן, וכן של הרוכשים אברהם חלפון ובנו מוטי חלפון.

החשודים מואשמים בהגשת הצהרות כוזבות למיסוי מקרקעין מתוך כוונה להפחית את חבויות המס. בבקשת המעצר, אותה הגיש פקיד שומה חקירות מרכז לבית המשפט השלום בתל אביב, צוין כי חזן מסר הצהרה לרשות המסים בדבר מכירת המגרש לאברהם חלפון תמורת הסכום הנ"ל. עם זאת, בביקורת שערך משרד מיסוי מקרקעין נתניה נחשפו אי התאמות וזיוף מסמכים בקשר לעסקה.

במהלך הביקורת התבקשו החשודים לספק אסמכתאות למועד בניית הבניין במגרש, והמסמכים שהוגשו נחשפו כמזויפים. המפקחת המקומית ביקשה אסמכתאות מחברה לבדיקת בטון כדי לאמת את מועד התחלת העבודה בקרקע, והחשודים הציגו מסמך ערוך המעיד באופן כוזב על תחילת הבנייה ב-1.12.2021, בעוד שבדיקה מול החברה לבדיקות הבטון גילתה כי המסמך הוזמן בכלל על ידי אדם אחר מכפר יונה, ולא על ידי אברהם חלפון.

כמו כן, הושגו ונבדקו צילומי אוויר של האזור, התומכים עוד יותר בחשד לדיווח כוזב. תמונות אוויר שצולמו על ידי מועצת אבן יהודה תיעדו בבירור את הבנייה במגרש כבר בשנת 2020, בניגוד לטענות שהועלו בדיווחים לרשות המסים. ממצאים אלו הביאו את החוקרים למסקנה כי העסקה, שדווחה כמכירת מגרש, היא למעשה מכירת בית בשלביו האחרונים. נטען כי החשודים, בסיוע בנו של אברהם חלפון, מוטי, הגישו לרשות המסים הודעות כוזבות בניסיון להתחמק ממס.

בעקבות החקירה נפתח תיק פלילי כנגד שלושת החשודים. הרשויות ערכו חיפושים והחרימו מסמכים, מחשבים וטלפונים כראיות אפשריות. במהלך הבקשה לשחרור החשודים ממעצר, הודה אברהם חלפון כי המסמך שהגיש כאסמכתא לתחילת הבניה אכן היה מזויף, בעוד שבנו, מוטי, הכחיש כל מעורבות בעסקה.

עורכי הדין של החשודים, עו"ד ד"ר חיים גבאי ועו"ד דניאלה גבאי-בן זאב, הכחישו בתוקף את ההאשמות שהוטחו נגד חזן וחלפון. הם טענו כי לקוחותיהם נדהמו מהחקירה, מפני שמדובר באנשים נורמטיביים לחלוטין, ומסרו כי החשודים לא הודו באף אחד מהחשדות שהועלו נגדם.

בהמשך החליטה השופטת עדי יעקובוביץ מבית משפט השלום בתל אביב לשחרר את שלושת החשודים בתנאים מגבילים. תנאים אלו כללו ערבות אישית בסך 300,000 ₪ לכל אחד, ערבות צד ג' ואיסור יציאה מהארץ לתקופה של 180 יום.

מקרה זה משמש תזכורת להשלכות ולסכנות שבדיווח כוזב. בעוד שאנשים מסוימים עשויים להתפתות לתמרן את העסקאות הפיננסיות שלהם כדי למזער את התחייבויות המס, הסיכונים וההפסדים הפוטנציאליים עולים בהרבה על כל התועלת הפוטנציאלית.

לכתבות נוספות, בקרו בבלוג של 'מניבים'.