אין מה לעשות, עליית הריבית פגעה בכולנו. היא פגעה גם באזרח הקטן, שפתאום צריך לשלם משכנתא מפלצתית, אבל פגעה גם במשקיעים, הקטנים והגדולים, שפתאום נתקעו עם משרדים להשכרה, חנויות להשכרה וכדומה. עם זאת, אחד התחומים שכמעט ולא נפגעו היה ענף מחסני ושטחי הלוגיסטיקה. מדוע?

הנתונים מפתיעים

"CBRE Group" היא חברת השקעות ושירותי נדל"ן מסחרית אמריקאית, והיא אחת מארבע החברות הגדולות בעולם בתחומה. ממחקר שביצעה החברה עולה כי בשנת 2022 הוכפלו התחלות הבנייה בענף הלוגיסטיקה בישראל ביחס לשנת 2021, והגידול הוא עקבי גם ביחס לשנים עברו, למרות עליית הריבית החל מאפריל 2022.

החברה ציינה שהנתונים מפתיעים בעיקר לאור העובדה שבעוד שמחירי השכירות בענף המגורים ובענפים נוספים זינקו, מחירי השכירות בענף המרכזים הלוגיסטיים עלו באיטיות, למרות השחיקה העקבית בתשואה בשל עליות הריבית והאינפלציה.

הסיבה: האטת הכלכלה

מומחים בתחום הלוגיסטיקה מסבירים שדווקא הפגיעה בכלכלה בעקבות עליות הריבית והאינפלציה היא זו שהביאה לצמיחה בענף זה על חשבון הצמיחה בענפי התעסוקה והמסחר. השינויים בכלכלה העולמית החלו מאז שמגפת הקורונה פגעו בשרשרת הייצור הרגילה, והחמירו עקב פרוץ המלחמה באוקראינה. לפתע הייבוא והייצוא הפסיק להיות מסודר; חברות שילוח כאלו ואחרות החלו להתעכב בשליחת משלוחים, ופקקי ענק נוצרו בכניסה לישראל.

הבעיות בייבוא גרמו לפריחת הספקים המקומיים. רשתות שיווק בישראל העדיפו לקנות אצל יצרנים מקומיים במקום להסתמך על היבואנים הרגילים שלהם, והיצרנים, בתגובה, החלו לייצר יותר. הרבה יותר. ומי שמייצר יותר, צריך מקום לאחסן את כל המוצרים שלו, וכך החל לפרוח ענף המשקיעים במחסנים ומרכזים לוגיסטיים.

האם שווה להשקיע בלוגיסטיקה למרות שהמשק מתייצב?

ראשית, לטענת הכלכלנים, המשק עוד רחוק מלהתייצב. אמנם נגיד בנק ישראל לא העלה שוב את הריבית, אבל האינפלציה עוד דוהרת, ולמשק ייקח זמן רב לחזור למימדי הצריכה אליהם הורגל לפני עליית הריבית. מלבד זאת, טוענים מומחי ענף הלוגיסטיקה, במשק כבר קיים פער עצום בין ההיצע לביקוש בענף הזה, כך שגם אם נגדיל את ההיצע כעת, בעת הירידה בביקוש, עדיין ההיצע יהיה קטן משמעותית מהביקוש.

המומחים מסבירים שהארנונה על מרכזי לוגיסטיקה נמוכה משמעותית מהארנונה על משרדים, לצורך העניין, ולכן הרשויות המקומיות בארץ מעדיפות להשקעה במשרדים על חשבון לוגיסטיקה, מה שיצר את הפער העקבי בין ההיצע בשוק לביקוש ההולך וגדל.

בנוסף, גם המעטפת הלוגיסטית, שהפחידה משקיעים רבים, הולכת ומצטמצמת. אם בעבר משקיע בענף הלוגיסטיקה היה צריך להשקיע המון זמן ומאמץ בתחזוק השוטף, כיום ההון האנושי מצטמצם והאוטומציה משתלטת, כך שהיעילות התפעולית גוברת ושולי הרווח גדלים יותר ויותר.

לסיכום:

בעידן של היום, כך נראה, הענף הלוגיסטי מתברר כיציב ביותר. עם זאת, כמובן, אין לראות באמור כאן ייעוץ, ויש לפנות למומחים בתחום.

בקרו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים' כדי למצוא מבני תעשיה ומחסנים למכירה, ובקרו בבלוג של מניבים לעוד כתבות דומות.