שוק הנדל"ן הוא שוק עצום בגודלו, ומי שחושב שאפיקי ההשקעה מסתכמים אך ורק בדירות למגורים, יגלה עולם שלם. בשנים האחרונות נראה כי הצרכן הישראלי הממוצע גילה את היתרונות הרבים הטמונים בהשקעה בנדל״ן מסחרי. אם כך, מי השקעה כזאת, אילו יתרונות יש לה ולמי מתאים להשקיע בסוג נדל"ן זה? במאמר זה ניתן לכם את כל המידע החשוב.

השקעה בנדל"ן מסחרי

השקעה בנדל"ן מסחרי יכולה להיעשות באופן ישיר דרך רכישה של הנדל"ן והשכרה של שטחי המסחר, וכן באופן עקיף דרך השקעה בקרנות ייחודיות המגייסות כספים ממשקיעים, לוקחות הלוואות, רוכשות נכסים ומשכירים אותם. החברות הללו בעצם משקיעות בהיקפים גדולים מאוד ומאפשרות לקהל הרחב להשקיע, גם למי שאין סכומים גדולים כדי לרכוש נדל"ן להשקעה בעצמו. רגע לפני שמחליטים אם משקיעים בנדל"ן כזה ואיך, חשוב מאוד להבין את ההגדרה המדויקת של נדל"ן מסחרי.

מהו נדל"ן מסחרי?

המושג נדל"ן מסחרי נוגע לנכסים המשמשים בעיקר למטרות עסקיות, המייצרים הכנסה באמצעות השכרה או השבחה ומכירה. מדובר בסוגי נכסים שונים ומגוונים כגון בנייני משרדים, שטחי מסחר, מחסנים תעשייתיים ואפילו בנייני דירות רב-משפחתיים, אף שאלו הן דירות מגורים. בניגוד לנדל"ן למגורים, נכסים מסחריים משמשים מקומות מסחר ומספקים חללים שבהם עסקים פועלים, מוכרים סחורות או מציעים שירותים.

תאגידים וחברות נדל"ן עוסקים בדרך כלל בעסקאות נדל"ן מסחרי, ועם הזמן אפשר לראות יותר ויותר משקיעים פרטיים שנכנסים למשחק. נכסים להשכרה נפוצים בנדל"ן מסחרי, כאשר בעלי עסקים שוכרים שטח לעסקים שלהם, בעוד המשכירים נהנים מהכנסות השכירות. ערכו של נדל"ן מסחרי מסתמך לרוב על גורמים כמו מיקום, ביקוש, מגמות בשוק ומצב הנכס. שוק הנדל"ן המסחרי יכול להיות מושפע מתנאים כלכליים, תקנות מקומיות ומגמות בתעשייה. משקיעים בנדל"ן מסחרי שואפים לרוב לעסקאות ארוכות טווח, הכנסה קבועה ויציבה ופיזור בתיקי ההשקעות שלהם. בשל המטרות והצרכים המשתנים של עסקים, הנדל"ן המסחרי מציע מגוון רחב של סוגי נכסים, הזדמנויות השקעה ומבני שכירות מגוונים יותר בהשוואה לשוק הנדל"ן למגורים.

היתרונות של השקעת נדל"ן מסחרי

מתלבטים אם להשקיע בנדל"ן מסחרי? הינה כמה יתרונות מעניינים שבהחלט כדאי לשקול:

פוטנציאל הכנסה גבוה יותר: נכסים מסחריים מניבים לעיתים קרובות הכנסות גבוהות יותר בהשוואה לנכסי מגורים, זאת בשל תנאי שכירות ארוכים יותר וריבוי שוכרים, מה שמשפר את תזרים המזומנים.

שכירויות ארוכות יותר: חוזי שכירות מסחריים נוטים להיות ארוכים יותר ומספקים הכנסה יציבה בלא צורך להתעסק בחיפוש אחר שוכרים.

אפשרויות השקעה מגוונות: המשקיעים בנדל"ן מסחרי יכולים לבחור בין סוגי נכסים שונים – בנייני משרדים, שטחי מסחר, מחסנים וכו' והאפשרויות הן רבות הרבה יותר בהשוואה לנדל"ן למגורים.

פוטנציאל עליית ערך: לנכסים מסחריים יש פוטנציאל לעליית ערך לאורך זמן ומשקיעים רבים נהנים מרווחים יפים ממכירת הנכסים אחרי מספר שנים.

הוצאות מושתות על השוכרים: בחלק מעסקאות הנדל"ן המסחרי, עלויות התחזוקה והוצאות, כמו ארנונה וביטוח, עוברות לידי השוכרים מה שמקטין את האחריות ואת ההוצאות של בעל הבית.

גידור אינפלציה: נדל"ן מסחרי יכול לשמש בתור גידור מפני אינפלציה, שכן ערכי הנכסים והכנסות השכירות גדלים לרוב במצבים של אינפלציה.

הטבות מס: משקיעים יכולים ליהנות מניכויי מס על ריבית משכנתה, פחת בנכס והוצאות אחרות הקשורות לנכס, תוך הפחתת ההכנסה החייבת במס.

לצד הדברים האמורים, חשוב לשים לב כי השקעה בנדל"ן מסחרי מצריכה מחקר מעמיק, סכומי השקעה ראשוניים גבוהים יותר והערכת סיכונים מדוקדקת עקב תנודתיות בשוק ותנודות כלכליות.

לצד הדברים האמורים, חשוב לשים לב כי השקעה בנדל"ן מסחרי מצריכה מחקר מעמיק, סכומי השקעה ראשוניים גבוהים יותר והערכת סיכונים מדוקדקת עקב תנודתיות בשוק ותנודות כלכליות.

מהי דירה להשקעה?

דירה להשקעה, בניגוד לדירה שנרכשת למטרת מגורים, היא בעצם מטרת הרכישה. בניגוד לקניית דירה כדי לגור בה, כאן המטרה היא עשיית רווח באמצעות השכרתה. משקיעים באפיק הזה למעשה רוכשים את הדירה כדי ליהנות מהרווח של דמי השכירות החודשיים ולעיתים גם ממכירת הנכס לאחר זמן כאשר ערכו עולה.

למי מתאים להשקיע בדירות?

אם יצא לכם לשקול את האפשרות של השקעה בדירות, נראה שגם יצא לכם לתהות אם הצעד הזה מתאים גם בשבילכם. ובכן, השקעה בדירות אינה מתאימה לכל אחד, אבל יש לא מעט אנשים שבשבילם זהו בהחלט צעד חכם ומשתלם. בראש ובראשונה, השקעה בדירות מתאימה למי שיש לו סכום כסף פנוי להשקעה, בין אם זהו הון עצמי ראשוני שיאפשר לקיחת משכנתה, ובין אם מדובר בסכום המלא לרכישת דירה. נוסף לכך, השקעה כזו מתאימה למי שיש סבלנות ופנאי להתעסק בתהליך הרכישה, שאף שהוא לא מסובך ומורכב מדי, הוא בהחלט מצריך תשומת לב. כמו כן, צריך להביא בחשבון את ההתעסקות לאחר הרכישה בחיפוש שוכרים, בחתימה על חוזה, בחידושי חוזה, בתיקונים שיש לבצע בדירה שהם באחריות בעל הדירה וכן הלאה. אפשר לומר בהחלט כי השקעה בדירות בפרט ובנדל״ן באופן כללי, היא תחום השקעה שיכול להיות טובה לאנשים שאינם מבינים לעומק בתחום ההשקעות, שכן מדובר באופן כללי בהשקעות בטוחות למדי (זוהי גם הסיבה שבנקים וגופי מימון שונים מעניקים משכנתה בתנאי סף נוחים וקלים יחסית).

תשואות וירידות: מה שחשוב לדעת

כמובן שמי שקונה דירה להשקעה עושה זאת מתוך מטרה לייצר רווח ותשואה דרך השכירות או השבחת הנכס. עם זאת, חשובה לזכור שאפילו שמדובר באופן כללי בהשקעה יחסית בטוחה, זה לא אומר שתמיד תהיה תשואה טובה ולפעמים יש אפילו הפסדים. למשל, אם מתקשים למצוא דיירים לתקופה ארוכה יחסית, מגיעים למצב כזה שבו אין תשלומים וצריך להמשיך ולשלם את המשכנתה. כמו כן, חשוב מאוד לשים לב להחזרים החודשיים אל מול השכירות הצפויה. למשל, אם תשלום ההחזר החודשי עומד על 4,000 שקלים בחודש והשכירות הממוצעת הצפויה עומדת 3,500 שקלים בלבד, אזי שיש כאן פוטנציאל להפסד ולא לרווח. כמו כן צריך להביא בחשבון כי יש מצבים שבהם ערכו של נכס יורד ואפשר להפסיד עליו כסף.

השיקולים שצריך להביא בחשבון

רגע לפני שאתם עושים את הצעד ומשקיעים בנדל"ן מסחרי או כל סוג אחר של נדל"ן, חשוב מאוד לשקול את הכול בכובד ראש ולדבר בפרט על הנושא של רווחים אל מול הפסדים:

יתרונות וחסרונות – רווחים מול הפסדים

חשוב תמיד לזכור שממש כמו שאפשר לייצר רווחים מנכסים למכירה, אפשר בהחלט להגיע גם למצב של הפסדים. על כן, חשוב מאוד לבחון כל עסקה לעומק, להבין מה ההיסטוריה של הנכס, לחקור את המיקום, לבדוק אם יש שוכרים פוטנציאליים ולרדת לפרטים הקטנים ביותר. רק באופן הזה אפשר למזער את הסיכון להפסדים ולהגדיל מאוד את הסיכוי לרווח.

לסיכום

בשורה התחתונה – נדל"ן מסחרי הוא אופציה מצוינת שעשויה להתאים ללא מעט סוגי משקיעים וכך גם דירות להשקעה. כאן באתר מניבים תוכלו למצוא מגוון עצום של נדל"ן להשכרה, החל מנדל"ן למגורים, דרך נדל"ן מסחרי ועד לקרקעות מסוגים שונים. רוצים לדעת עוד ולקבל הכוונה לקראת השקעה? המומחים של מניבים זמינים בשבילכם בכל שלב.