בנייה קלה היא שיטת בנייה חדשנית למדי, המבוססת על הרכבת הבית מחלקים שיוצרו במפעל מרוחק. במידה רבה סגנון הבנייה הקלה מהווה את עתידו של ענף הבנייה כולו, בארץ ובעולם. במאמר הבא נסביר כיצד ערך הנכס שלכם יכול לעלות הודות לבנייה קלה.

מהי בנייה קלה?

לפני שניגש לסוגיית המחיר ועלות הנכס, חשוב להעניק כמה שורות לשאלה מהי בכלל בנייה קלה. בנייה קלה היא שיטה חדשה יחסית המתבססת על בנייה בהרכבה. חלקי הבית השונים מיוצרים במפעל ומורכבים מקום בו הבית עתיד להיבנות. מדובר במהפכה של ממש לעומת הבנייה המסורתית, הקרויה גם בנייה רטובה או בנייה אבן על אבן. במקום ששטח הבית יהפוך לאתר בנייה, עם כל הרעשים, הלכלוכים ותופעות הלוואי הלא רצויות הנלוות לכך, נכס של בנייה קלה נבנה במקום מרוחק וסטרילי לכל אורך שלביו למעט ההרכבה הסופית. מה שמייצר תהליך יעיל, מהיר ונטול טעויות לעומת בנייה בסגנון מסורתי.

מה קשור ערך הנכס?

גם אם בנייה קלה היא אכן יעילה ופשוטה יותר לעומת בנייה סטנדרטית, איך זה מתקשר למחיר הנכס בשוק הנדל''ן? ערך הנכס בסגנון בנייה זה הוא לרוב יותר רווחי משני כיוונים מהותיים. ראשית, תהליך הבנייה עצמו הוא הרבה יותר חסכוני. הודות לתכנון מוקדם, שימוש בפס ייצור (כמובן עם הרבה מקום להתאמה אישית), ובנייה במפעל המיועד לכך, כל התהליך נעשה עם מקדם יעילות וזמן משמעותיים אשר מיתרגמים גם למחיר קנייה נמוך יותר. שנית, ערך הנכס עשוי לטפס לקונים הפוטנציאליים מכיוון שבית בבנייה קלה הוא איכותי ורב יתרונות: הוא מגלה עמידות מרשימה יותר כנגד רעידות אדמה, חומרי הייצור שלו בריאים וירוקים יותר והוא נבנה תוך התחשבות בדגשי הבנייה הירוקה והתכנון הנכון (למשל, התחשבות בכיווני אוויר עבור וויסות טמפרטורה בתוך הבית). כל אלו הופכים את התוצר הסופי לתוצר מוצלח הרבה יותר ולכן מקפיצים גם את ערכו הנדלני. כפי שנאמר: נדל''ן קל הוא נדל''ן מצוין.

בית בפרברים
unsplash

פנל מבודד: ליבת הבנייה הקלה

נשאלת השאלה, כיצד כל הטוב של בנייה קלה מתממש בבנייה עצמה? מי אחראי לכך? חלק גדול מיתרונותיה של שיטה זאת נעוץ בחומר גלם עיקרי וחשוב בה, הלא הוא הפנל המבודד. פנל מבודד הוא למעשה שתי שכבות של פח או אלומיניום אשר באמצען נמצא חומר מבודד (לרוב קלקר או פוליסטרון מוקצף). כפי שניתן להבין משמו הבידוד הוא אחד ההיבטים הבולטים ביתרונותיו ואכן בתים, חדרים או מחסנים מפנל מבודד שומרים יותר טוב על קור וחום ומבודדים מהסביבה החיצונית, הן מבחינת טמפרטורה, והן מבחינת רעשים. כמו כן, יתרון משמעותי נוסף לטובת מבנה מפנל מבודד הוא העמידות שלו, שעומד במבחנים רבים כגון רטיבות, חשיפה לשמש ועוד. נוסיף על כך את קלות הבנייה והניקיון של עבודה עם חומר זה ונקבל את המלך הבלתי מעורער של הבנייה הקלה.