הודעה שפרסם לאחרונה מינהל הבטיחות במשרד העבודה עוררה ויכוח סוער בענף הבנייה, בעוד התנגשות של תקנות המדינה מול האינטרסים היזמיים. ההנחיה החדשה מבקשת לאסור את הנוהג של השארת עגורנים עמוסי משקולות כאשר הם לא בשימוש. עם זאת, יזמים מגישים עתירה נגד ההוראה, בטענה כי עמידה בה עלולה לגרום להפסדים כספיים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. אז על מה בעצם הבלגן?

קיבוצי מנופים

בשנת 2016, חברות בנייה גדולות העומדות בראש פרויקטים של מגדלים רבי קומות אימצו אסטרטגיה של קיבוץ מנופים רבים באתריהם, כדי לזרז את לוחות הזמנים של הבנייה. נוכחותם של מספר מנופים במקביל אפשרה לחברות אלו לפעול בצוותים, כאשר לכל צוות הוצמד מנוף ייעודי, ובכך הואץ תהליך הבנייה הכולל.

שינוי זה בשימוש בעגורנים גרם ליבואנים להקפיד על מיצוב המנופים במהלך הלילה. באופן מסורתי, זרועות המנופים לא מקובעות בשעות אי-הפעילות כדי לאפשר להן להסתובב ברוח, במטרה להפחית את העומס על רכיבי העגורן ולהפחית את הסיכון לקריסה.

עם זאת, האתגרים הופיעו כאשר עגורנים רבים התקבצו באותו אתר בניה ויצרו פוטנציאל להתנגשויות זרועותיהם כשיש רוח חזקה. כתוצאה מכך, היה צורך למקם מנופים עם זרועות מורמות לזווית מסוימת כדי למזער את הסיכון הזה, וככל שהזווית גבוהה יותר, יתאפשר מספר רב יותר של מנופים באתר. המשקולות מעגנות את המנוף למקומו ומוודאות שהוא לא יפגע, חלילה, במנופים אחרים.

מה קובעת הוראת משרד העבודה?

ההוראה אוסרת על שימוש במשקולות על מנופים בשעות המנוחה המיועדות להם וקובעת כי השארת מטען תלוי על עגורן בתקופות של חוסר פעילות, סותרת את הוראות ההתקנה ולכן אסורה. הוראה זו מסתמכת על תקנה 71 לתקנות הבטיחות בעבודה, הקובעת שאסור למפעילי עגורנים לנטוש את העגורנים שלהם כשיש עליהם משקולות.

הנחיה זו נראית כהתאמה טכנית שגרתית, אך ההשלכות הפוטנציאליות שלה עוררו תגובה של חברות בנייה, שהגישו במשותף עתירה לעצור את יישומה. בבסיסה של המהומה הזו טמונה ההשפעה הכספית המהותית של התקנה זו על הקבלנים, שעלולה לגרום להפסדים שעלולים לנסוק לעשרות מיליוני שקלים.

בטיחות או החמרה סתמית?

סקייליין, יבואנית העגורנים, טוענת כי השימוש במשקולות מתיישב עם הנחיות היצרן ומופעל בבטחה מאז 2016. לטענתם, הנחיות אלו מחייבות למעשה להשאיר עגורנים עם משקולות בשעות המנוחה, שכן השארת העגורנים ללא משקולות עלולה להוות סיכון בטיחותי גדול יותר. היבואנים מדגישים שנוהג זה נפוץ במדינות מערביות אחרות.

במקביל, התאחדות הקבלנים מציינת את אופייה השנוי במחלוקת של ההוראה, ומדגישה כי היא מנסה לפתור בעיה שאינה קיימת תוך פגיעה פוטנציאלית בבטיחות. הם מציינים כי ההוראה עומדת בסתירה להוראות היצרנים, שהן בסיס לתהליך ביטוח העגורן. לטענת ההתאחדות, הנחיה זו עלולה לשבש את ענף הבנייה ולגרום בסופו של דבר לעיכובים בפרויקטים ולחוסר שביעות רצון בקרב הלקוחות.

לעומת זאת, משרד העבודה טוען כי מתן האפשרות להשאיר מנופים עם משקולות בזווית שצוינה זה סיכון לשלום הציבור. עורך הדין ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מציין כי ריבוי וקיבוץ מנופים באתרי בנייה עירוניים עלול להוות סכנה חמורה, וכי בספר היצרן אין הוראה המתירה השארת עגורן עם משקולת בשעות המנוחה.

המשרד התנגד לטענות היבואנים והקבלנים והדגיש את מחויבותו לבטיחות העובדים בכל המגזרים. לטענתו, האיסור על שימוש במשקולות, על פי הוראת מינהל הבטיחות של המשרד, נועד לצמצם סיכונים פוטנציאליים, וכי המשרד נותר מסור למשימתו לשמור על סביבת עבודה מאובטחת.

חפשו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים' כדי למצוא לכם עסקאות מעניינות, ובקרו בבלוג של מניבים לעוד כתבות דומות.