אין הרבה שכונות שזוכות לכינויים, אבל שכונת ג'סי כהן בחולון זכתה לכינוי הלא-מחמיא "שכונת הפשע של ישראל", ובצדק. היא התחילה את דרכה כשכונת קליטה ממעברת חולון הסמוכה, אבל לא בטוח שג'סי כהן, הנדבנית היהודיה שעזבונה שימש להקמת השכונה, הייתה מרוצה מהכיוון אליו השכונה התפתחה. האם עוד יש לה סיכוי? יצאנו לבדוק:

מי את, ג'סי כהן?

שכונת ג'סי כהן ממוקמת בגבולה הדרום מערבי של העיר חולון, מזרחית לנתיבי איילון. השכונה מאופיינת ברחובות צרים וחד סטריים, עם מדרכות שבורות, עתיקות וצרות. ההיסטוריה של השכונה הולכת הרבה אחורה, עד ל-1953, אז נבנתה השכונה מעזבונם של הנדיבים העריריים מקס וג'סי כהן.

השכונה הוקמה כשכונת קליטה של מעברת חולון הצמודה, וכך התפתחה כשכונת מצוקה, כאשר עד שנת 1975 עדיין ניתן היה לראות פחונים ברחבי השכונה. למרות שהשכונה הייתה מהראשונות להצטרף ל"פרויקט שיקום שכונות" שיזם יגאל ידין ב-1977, עד לימינו אנו השכונה משמשת כחצר האחורית של חולון.

לב השכונה הוא מרכז ההזנחה העירוני. המרכז המסחרי מעלה אבק ומיושן, המדרכות הרוסות ומלאות במכשולים, בנייני ה"רכבת" המיושנים מתפוררים ומלאים בחריגות בנייה מכוערות, הכבישים סדוקים ומפורקים לאורכם ולרוחבם, והפשע – הוא חוגג.

בשכונה פעל במשך שנים ארוכות ארגון הפשע כחלון, שעסק בהלוואות בריבית רצחנית שלוותה בסחיטה ואיומים, על פי כתבי האישום שהוגשו נגדם. הצתות, דקירות, ירי, חטיפות והשלכות רימונים, כל אלו הפכו לחלק אינטגרלי מאווירת השכונה. ברחובות פועלות תחנות סמים רבות, ובלילה המסוממים גדשו את הרחובות.

אז מה השתנה?

במשך שנים רבות התנהל ויכוח אינסופי בין העירייה לתושבי השכונה; העירייה טענה כי היא משקיעה סכומים גדלים בפיתוח השכונה, אך התושבים הגיבו כי הדבר לא נראה בשטח, וכי נסיונותיהם לנהל שיח עם העירייה עלו בתוהו. בהתאמה, השכונה מדורגת על פי הלמ"ס ברמה החברתית-כלכלית 3 (מתוך 10), הנמוכה ביותר בעיר.

ב-2019 הודיעה העירייה כי היא מפתחת תכנית פינוי-בינוי חדשנית, וזו אושרה לבסוף בסוף חודש אפריל 2023. במסגרת התכנית יתווספו לשכונה למעלה מ-5,000 דירות (בנוסף ל-3,000 הקיימות כיום) וכ-126 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה.

תוכנית התחדשות עירונית זו תכלול פינוי של חלק מהמבנים המתפוררים הקיימים, בניית מגדלים של עד 40 קומות בקצוות השכונה ובניינים של עד 10 קומות בתוך השכונה. השכונה תרושת מחדש בנתיבי תחבורה ובשבילים ירוקים, וראש העיר טוען כי פניה של העיר אל העתיד.

האם זה מעניין את המשקיעים?

ובכן, כן. יחסית לשכונות אחרות בעיר חולון, שכונת ג'סי כהן נמצאת במיקום מעולה, סמוך לנתיבי איילון, עם קישור לכבישים מרכזיים נוספים ובסמיכות לשתי תחנות רכבת (קוממיות ויוספטל, הממוקמות על גבול בת-ים וחולון). כיום המחירים בשכונה נחשבים לנמוכים מאוד, אבל הבנייה החדשה צפויה להזניק אותם למעלה.

בקרו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים' כדי למצוא עבורכם נכס לפני כולם, ובקרו בבלוג של מניבים לעוד כתבות דומות.