השקעה בנדל"ן יכולה להיות החלטה פיננסית חכמה, שכן היא עשויה לספק מקור יציב להכנסה פסיבית ובעלת פוטנציאל גדילה לאורך זמן. עם זאת, ישנם סוגים שונים של השקעות נדל"ן שיש לקחת בחשבון, כשהסוגים המרכזיים הם נכסים למגורים כגון דירות, ונכסים מסחריים כגון משרדים להשכרה או נדל"ן מסחרי למכירה.

במאמר זה נבדוק את היתרונות והחסרונות של השקעה בדירות, בנדל"ן מסחרי ובמשרדים להשכרה, וננסה להבין מהי האופציה הטובה יותר להשקעה עבורכם:

איפה התשואה גבוהה יותר?

היתרון המרכזי של השקעה בבנייני משרדים להשכרה הוא הפוטנציאל לתשואה והכנסה גבוהה יותר משכירות. בעלי נכסים מסחריים, במיוחד נכסים הנמצאים במיקום אטרקטיבי ובערים מבוקשות, נוטים לדרוש מחירי שכירות גבוהים יותר מאשר נכסים למגורים. הדבר נובע מהעובדה שעסקים בדרך כלל מוכנים ויכולים לשלם יותר עבור הנוחות והיוקרה של מיקום מתאים. עסק שיש לו משרד במיקום נחשב ומפורסם ימשוך יותר לקוחות מאשר עסק שהמשרד שלו נמצא במיקום לא מושך.

אין ספק שיותר קל ונוח להשקיע בדירה, כי כל אחד יודע "איך זה עובד" ומה שוכרים מחפשים, אבל כיום, בעידן הריבית הגבוהה, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי התשואה על דירות נעה בין 1.5% ל-4%, כאשר התשואה הולכת וקטנה ככל שמתקרבים לאזור המרכז.

התשואה השנתית של נדל"ן מסחרי, לעומת זאת, הושפעה פחות מהריבית וממשבר הדיור ועומדת על 7%–10%, וה"כסף הגדול" מושך ומגרה את המשקיעים.

עם זאת, הדבר החשוב ביותר שצריך לקחת בחשבון בעת רכישת נדל"ן מסחרי הוא "כמה יהיה לי קל להשכיר את המשרד". צריך להיזהר שלא לרכוש נדל"ן במקום עם ביקוש נמוך, ולכן משרדים להשכרה מומלצים מאוד עבור אנשים שגם ככה משלמים שכירות על משרדים, תוך שימוש בהיגיון הבריא של "למה לשלם שכירות, אם אני יכול לשלם משכנתא". אנשים אלו, שמשתמשים במשרדים, יודעים מהם האתגרים ועל אלו דרישות צריך לענות כדי למשוך שוכרים למשרדים, ובמקרה הכי גרוע – אתם תהיו אלו שתשתמשו במשרד שלכם.

משרדים להשכרה

האם צריך לשפץ?

השקעה בדירות מצריכה בדרך כלל גם השקעה בשיפוץ. גם אם ביום־יום אנשים פחות מקפידים על המראה של הדירה שלהם, כשהם באים לשכור דירה חדשה הם יצפו שהיא תהיה משופצת ויפה. מלבד זאת, דירות בדרך כלל דורשות שדרוג מדי מספר שנים, כדי להתאים לדרישות השוק.

במשרדים, לעומת זאת, צריך להשקיע פחות בשיפוץ, ודרישות השוק נשארות יחסית זהות ויציבות לאורך השנים. בנוסף, אם מדובר בחברה גדולה ששוכרת את המשרדים לאורך זמן, ייתכן שהם ירצו לשפץ בעצמם, כדי להתאים את המשרד לצרכיהם.

היכן הביקוש יציב יותר?

כאשר הריבית עולה, פחות אנשים קונים דירות, ומעדיפים בינתיים לגור בשכירות. דבר זה מתכתב עם העובדה כי אנשים תמיד יצטרכו מקום לגור בו, בעוד שעסקים ששוכרים משרדים ונקלעים לקשיים כלכליים עלולים להיסגר או לעבור לעבודה מהבית כדי לחסוך את תשלומי השכירות.

כתוצאה מכך, השקעה בדירה היא אכן פחות מסוכנת, במיוחד כאשר מדובר באדם רגיל, שלא שכר משרד ולא יודע מה שוכרי משרד מחפשים. אם בכל זאת בחרתם להשקיע במשרדים ואתם לא מבינים מספיק בתחום – פנו לאיש מקצוע שיסייע לכם להעריך את הסיכונים ולדעת כיצד להפוך את המשרד שלכם למשרד שכל שוכר ירצה.

אז לסיכום: האם כדאי להשקיע במשרד להשכרה או בדירה?

התשובה היא: תלוי. אם אתם מחפשים תשואה גבוהה בעידן שבו התשואה מדירות צונחת – פנו להשקעה במשרדים. אם אתם לא מבינים בתחום ומחפשים השקעה בטוחה וסולידית – כנראה שדירות הן אפיק הנדל"ן בשבילכם.

בקרו בלוח הנדל"ן של 'מניבים' כדי לקבל קצת יותר רקע ומידע על עולם הנדל"ן, ואל תתביישו ליצור קשר במקרה הצורך.