תהליך רכישה או מכירה של נכס יכולים להיות מורכבים מבחינה משפטית, ועורך דין מקרקעין לצדכם יכול לספק לכם הכוונות קריטיות לאורך כל העסקה. בשל כך, חשוב להבין מה כולל שכר הטרחה של עורך דין מקרקעין, מהם השירותים שהוא מספק ומה יכול להשפיע על עלות זו:

מה עושה עורך דין מקרקעין?

לפני שמתעמקים בגורמים המשפיעים על העלות של עורך דין מקרקעין, כדאי להבין אילו שירותים נכללים בדרך כלל בשכר הטרחה שלהם. בעת חתימת הסכם שכר טרחה עם עורך דין, חשוב לוודא שהוא מפרט את כל הפעולות שעורך הדין יבצע בשמכם ואת העלויות הנלוות. כך, למשל, בעת רכישת נכס, שכר הטרחה של עורך הדין עשוי להיות אחוז אחד ממחיר העסקה בתוספת מס ערך מוסף (מע"מ), בעוד שהוצאות נוספות, כגון מיסים, דמי רישום ועוד עלויות נלוות – יחולו על הלקוח.

להלן פירוט הפעולות המרכזיות הנכללות לרוב בהסכם שכר טרחת עורך דין מקרקעין לרכישת נכס:

1. בדיקות משפטיות: עורך הדין בוחן את נסח הטאבו כדי למצוא את פרטי רישום הנכס, הבעלות, שעבודים קיימים, הערות אזהרה והפקעות אפשריות, תוך העברת המידע ללקוח בצורה ברורה ומפורטת.

2. בניית חוזה: אחד מתפקידיו העיקריים של עורך דין מקרקעין הוא לבנות חוזה מכר/קנייה, תוך שמירה על האינטרסים של לקוחו בנוגע לתנאי התשלום, העברת הזכויות, בטחונות, רישום במקומות המתאימים ומועדי החזקה בנכס.

3. טיפול במיסוי: עורך הדין מחשב ומייעץ לקונה לגבי המסים החלים, כגון מס רכישה, מס שבח ומסים נוספים, תוך שהוא מדווח עליהם לרשויות המס בהתאם לדרישות החוק.

4. רישום בטאבו: עורך הדין מלווה את העברת זכויות הקניין ומקפיד על רישום תקין בנסח הטאבו.

5. טיפול במשכנתא: במידת הצורך ובהתאם להסכם, עורך הדין מסייע בתיעוד הקשור למשכנתא, לרבות יצירת קשר עם הבנק, טיפול במסמכים ומתן שירותים נוטריוניים נחוצים.

מה משפיע על העלות של עורך דין מקרקעין?

עלות העסקת עורך דין מקרקעין מושפעת מגורמים שונים, וחשוב להיות מודעים לשיקולים אלו בעת הערכת ההוצאה הפוטנציאלית:

  • מורכבות העסקה: עסקה מורכבת הכוללת שעבודים, חריגות ובעיות בנייה או סיבוכים אחרים, עלולה להוביל לעבודה נוספת עבור עורך הדין ולהעלות את שכר הטרחה.
  • שווי הנכס: ערך הנכס הוא הקובע, שכן נכסים בעלי ערך נמוך יותר עשויים לגרור עמלות גבוהות יותר באחוזים, כדי להבטיח ששכר עורך הדין יכסה את המאמץ שלו.
  • סוג מערכת היחסים: מערכת יחסים ארוכת טווח של לקוח-עורך דין, הכוללת ריבוי עסקאות לאורך זמן, עשויה להוביל להפחתת שכר הטרחה כמחווה לנאמנות.
  • ותק ומוניטין: כמו בכל ענף, עורכי דין מנוסים ומוכרים יותר עשויים לגבות שכר טרחה גבוה יותר בשל הרקורד והמומחיות שלהם.

אז מה בערך העלות של עורך דין מקרקעין?

אמנם שכר טרחת עורך דין מקרקעין משתנה מאוד בהתאם לנסיבות, אבל בעסקאות נפוצות ניתן להעריך בצורה גסה מה השכר המוערך ההגיוני. כמובן שחשוב לזכור שהנתונים הללו יכולים להשתנות בהתאם למיקום, למגמות השוק וכדומה, אך הנה כמה דוגמאות:

1. מכירה/רכישה של נכס:

לרוב ליווי כזה כרוך בעמלה של כ-0.5% מערך הנכס. עם זאת, במקרה של קניית דירה ישירות מקבלן – ייתכן שתצטרכו לשלם גם לעורך הדין של הקבלן, סכום שהוגבל  ל-5,000 שקלים.

2. חוזה שכירות:

עריכת חוזי שכירות למגורים עשויה לעלות כחצי חודש שכירות, בעוד שהשכר על חוזי נדל"ן מסחריים מגיע לשכר דירה של חודש שלם.

3. רישום הערות אזהרה:

העלויות נעות בין 600 ל-1,000 שקלים, תלוי אם מדובר בעורך דין שליווה את כל התהליך או בעורך דין שנשכר רק לצורך זה.

4. צו ירושה או קיום צוואה:

אגרות רישום נכס במקרים אלו נעות בין 1,000 ל-2,000 שקלים לנכס.

5. רישום משכנתא:

עבור רישום משכנתא ייגבה בדרך כלל שכר שיעמוד על כ-0.5% מסכום ההלוואה.

בקרו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים' כדי למצוא עבורכם נכסים מתאימים, ובקרו בבלוג של מניבים לעוד כתבות דומות.