נכון, זה מונח נורא בסיסי, והסיכוי שאתם לא יודעים מהו הוא קטן מאוד, אבל לטובת המשקיעים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הנדל"ן בכלל ובעולם הנדל"ן המסחרי בפרט, ננסה לפשט גם את המושג הזה:

מה זה טאבו?

טאבו הוא השם המוכר יותר של "לשכת רישום המקרקעין", או "הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין". רשות זו שייכת למשרד המשפטים, והיא זו שמנהלת את הרישום והתיעוד החוקי של כל הקרקעות בישראל. מלבד התיעוד בדבר בעליה הנוכחיים של הקרקע, הרשות מתעדת גם את שרשרת העסקאות שבוצעו בקרקע וכן מידע מגוון לגבי הקרקע.

מה זה נסח טאבו?

נסח טאבו הוא מסמך מסודר, אותו מפיקה הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין, הכולל את כל הנתונים המופיעים במאגר הרשות בנוגע לקרקע מסוימת, ואותו יכול להפיק כל מי שמעוניין במידע על אותה קרקע.

נסח זה משמש כ"תעודת זהות" של הנכס והוא מכיל מידע רב וחשוב על הנכס ועל בעלותו, לרבות פרטי הבעלות, זכויות מכירה, גבולות הקרקע הרשומים, שעבוד לנושים או לבנקים, הערות אזהרה, עיקולים, הפקעות וחריגות בנייה. קריאה מפורטת של נסח הטאבו היא הדבר הראשון שיש לעשות לפני עסקת נדל"ן, כדי לוודא שאין בעיות שיובילו לסיבוכים עתידיים.

מתי כדאי להוציא נסח טאבו?

הוצאת הצהרת טאבו מומלצת במספר מקרים:

1. במהלך משא ומתן מקדים לרכישת נדל"ן: השגת נסח טאבו בתחילת המשא ומתן מסייעת בזיהוי בעיות פוטנציאליות שעלולות להפריע או למנוע את רכישת הנכס.

2. לקראת מכירת נכס: גם אם אתם מתכוונים למכור נכס, מומלץ להוציא נסח טאבו כדי לוודא שכל הזכויות שלכם אכן רשומות כהלכה.

3. במהלך העסקה: כאשר תבקשו משכנתא מהבנק, הוא יבקש להוציא נסח טאבו לרישום הערת אזהרה על המשכנתא לפני נתינת כספי ההלוואה בפועל.

4. לאחר סיום החזרת המשכנתא על הנכס: יש להוציא נסח טאבו כדי לוודא שהמשכנתא על הנכס אכן נמחקה ממנו.

5. בעת חתימה על חוזה מכר: גם אם הוצאתם נסח טאבו לפני תחילת התהליך, מומלץ להוציא נסח נוסף ממש במעמד חתימת החוזה, כדי להבטיח שלא חלו שינויים במצב הרישום של הנכס או בזכויות המוכר.

6. בסיום העסקה: יש לוודא בנסח הטאבו שכל זכויות הבעלות אכן הועברו בהצלחה מצד לצד.

גם שלא בעת ביצוע עסקאות נדל"ן כלשהן, קבלת נסח טאבו יכולה להיות קריטית. למשל, אם אדם יודע שנכס יגיע אליו בירושה, בדיקת נסח הטאבו יכולה לאשר שהנכס לא הועבר לקרוב משפחה אחר בשל צוואה אחרת.

איך מוציאים נסח טאבו?

הרישום בפנקסי המקרקעין נגיש לעיון הציבור, ומאפשר לכל אדם לקבל מסמך טאבו ללא צורך בהוכחת קשר ספציפי לנכס. עם זאת, בדרך כלל נדרש תשלום עבור שירות זה. כל אדם יכול להפיק מסמך טאבו בקלות דרך אתר האינטרנט של הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין על ידי מציאת ה"גוש־חלקה" של הנכס (ראו "הדרך הקלה למציאת גוש־חלקה"). כמו כן, ניתן לבקר פיזית בכל אחד מסניפי לשכת המקרקעין בישראל כדי לבקש מסמך טאבו.

ולסיכום: מה זה נסח טאבו?

נסח טאבו הוא חלק מהותי ברישום המקרקעין בישראל, המספק מידע רשמי על הנכס. הוא נגיש בקלות לציבור, ומאפשר לאמת את פרטי הנכס, הבעלות עליו ומידע רב נוסף. מומלץ מאוד לבצע בדיקות שוטפות של נסח הטאבו על מנת להבטיח את דיוקן ותוקפן של זכויות הקניין ולמנוע סיבוכים במהלך עסקאות מקרקעין.

חפשו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים' כדי למצוא לכם עסקאות מעניינות, ובקרו בבלוג של מניבים לעוד כתבות דומות.