בעולם מיפוי המקרקעין, שני המונחים החשובים ביותר הם "גוש" ו"חלקה", אותם קיבלנו בירושה מימי המנדט הבריטי בישראל. חלוקה זו משמשת כשיטה לזיהוי וסיווג קרקעות, ובאמצעותה ניתן לאסוף את כל המידע שאנחנו רוצים למצוא על נכס מסוים:

מה זה גוש־חלקה?

כפי שהסברנו, שני המונחים האלו מסייעים לנו למצוא במדויק בטאבו (השם המוכר יותר של "לשכת רישום המקרקעין") את הקרקע שאנחנו מחפשים. "גוש" הוא יחידת החלוקה הגדולה יותר, שיכולה לכלול מספר בניינים או מקטעים של רחוב, "חלקה" בדרך כלל מתייחסת לבניין או חלקת אדמה ספציפית ולעיתים דירה ספציפית יכולה להיות מסומנת כ"תת־חלקה".

למה חשוב למצוא את ה"גוש־חלקה"?

מציאת ה"גוש־חלקה" כמוה כמציאת תעודת הזהות של הנכס, שתסייע לנו למצוא כל מה שאנחנו צריכים לדעת על הקרקע, גם מידע שהבעלים לא שש לשתף איתנו. לכן, בטרם ביצוע עסקת מקרקעין, איתור  ה"גוש־חלקה" מסייע לנו במציאת נסח הטאבו של הנכס המיועד לרכישה.

נסח זה מכיל נתונים חיוניים, לרבות פרטי בעלות, זכויות מכירה, גבולות קרקע רשומים, שעבודים, הערות אזהרה, משכנתאות וחריגות בנייה אפשריות. בנוסף, הוא יכול להכיל מידע על פיתוח עתידי בסביבת הנכס ועל תשתיות החשמל והסלולר הקיימות.

מלבד זאת, מציאת הגוש והחלקה יאפשרו לכם למצוא את העסקאות הקודמות שבהן השתתפה הקרקע, כולל סכום העסקה. מידע זה יעזור לכם לזהות בעיות פוטנציאליות בנכס, וימנע מכם לעשות טעויות שיעלו לכם הרבה כסף. כלל הזהב הוא פשוט: ככל שתדעו יותר על הנכס לפני הרכישה, תסתבכו פחות לאחר מכן.

איך מוצאים גוש־חלקה?

ישנן מספר שיטות לאיתור גוש־חלקה:

1. שימוש במפה אינטראקטיבית

אתר המפות הממשלתי מספק מפה אינטראקטיבית בה ניתן למצוא את מספר הגוש והחלקה על גבי מפה. עם זאת, שימו לב שהנתונים המתקבלים מהאתר אינם משמשים אסמכתא רשמית. לקבלת אסמכתא מוכרת כדין לגבי השטח הרשום של החלקה, יש לפנות ללשכת הרישום במשרד המשפטים.

2. איתור על פי כתובת

אם אתם מחזיקים בכתובת הנכס, איתור הגוש והחלקה הופך לקל הרבה יותר. בהזנת הכתובת באתר המפות הממשלתי או באתר המרכז למיפוי ישראל ניתן לשלוף בקלות את כל המידע שאתם צריכים. במקביל, יש סיכוי טוב שתוכלו לאתר את הגוש והחלקה באמצעות הכתובת שבידיכם גם באתר הרשות המקומית הרלוונטית.

מתי יש בעיות באיתור גוש־חלקה?

עד כה התהליך היה נראה פשוט מאוד, אבל יש פעמים שבהן מציאת הגוש והחלקה עלולים להסתבך, ועליהן הרחבנו במאמר "בעיות ברישום זכויות בקרקע", אך הנה בקצרה: חלק מהבעיות כרוכות בפערים בין רישום הנכס לבין פרטי היתר הבנייה. במקרים מסוימים, נכסים עשויים להיות רשומים בסיווגים שגויים בטאבו, מה שיוביל לסיבוכים בעת ניסיון למכור או לשעבד את הנכס.

מכשול נוסף נוצר עם קיומן של 'חברות גוש/חלקה', שהקימו פרויקטים רבים בתחום הנדל"ן בעשורים הקודמים. חברות אלו רשמו את עצמן כבעלי הנכס, בעוד שבעלי הדירות בפועל היו רק בעלי מניות וחוכרים. הדבר יצר בעיות ברישום זכויות הקניין, בעיות שהשליכו ישירות על האפשרות לבצע עסקאות.

חפשו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים' כדי למצוא לכם עסקאות מעניינות, ובקרו בבלוג של מניבים לעוד כתבות דומות.