אחרי גרירת רגליים של שש שנים, חתם שר הפנים, משה ארבל, על שיוך המועצה התעשייתית נאות חובב לתחום השיפוט של העיר באר שבע. החלטה זו באה בעקבות המלצות מנכ"ל משרדו, רונן פרץ, והוועדה הגיאוגרפית דרום, שבדקה לעומק את מעמדה המוניציפלי של המועצה התעשייתית נאות חובב. הסיפוח בפועל יקרה ב-2025.

עניין סיפוח שטח המועצה לעיריית באר שבע נמצא בדיון לא רשמי במשרד הפנים כבר מספר שנים. התהליך צבר תאוצה במרץ 2021, כאשר מועצת העיר באר שבע קיבלה החלטה לכלול את שטחי המועצה התעשייתית נאות חובב בשטחה המוניציפלי. עם זאת, עקב שינויים בשרים ובממשלות, ההחלטה הסופית נדחתה עד להודעה רשמית זו של משרד הפנים כעת.

מי את, נאות חובב?

מועצת נאות חובב היא אחת משתי המועצות התעשייתיות הקיימות בישראל (יחד עם מועצה תעשייתית מִגְדַּל תֶּפֶן), שהוקמו במטרה לרכז מפעלים מזהמים לאזורים ספציפיים. המועצה הוקמה בפועל בשנת 1989, לאחר שההחלטה על הקמתה התקבלה למעלה מ-15 שנים קודם לכן. במעוצה שוכנים כ-40 מפעלים על שטח תעשייתי של כ-80,000 דונמים.

פארק התעשייה נאות חובב ממלא תפקיד כלכלי מרכזי בנגב, מספק פרנסה לכ-11 אלף משפחות ותורם משמעותית לכלכלת האזור, עם היקף יצוא מוערך של ארבעה מיליארד דולר בשנה. ההכנסה השנתית של המועצה מארנונה עומדת על כ-36 מיליון שקלים, והוועדה הגאוגרפית שהכריזה על סיפוחה מעריכה כי בעקבות הסיפוח יגדל בסכום בכ-60% בתוך חמש שנים.

יש לציין כי לפני כשלוש שנים הרחיבה מועצת נאות חובב את שטחה באמצעות צו שינוי גבולות, והשתלטה על שטח של 8,200 דונם שהיה בשטח שיפוטה של המועצה האזורית רמת הנגב. הרחבה זו הובילה לחלוקת ההכנסות מהארנונה של נאות חובב ל-11 רשויות סמוכות: אל-קסום, באר שבע, חורה, לקיה, ירוחם, מרחבים, נווה מדבר, ערערה, רמת הנגב, שגב שלום ותל שבע.

המפסידים והמרוויחים מהסיפוח

המפסידה הגדולה, כמובן, היא המועצה התעשייתית נאות חובב, שראשיה התנגדו נחרצות למהלך. בנוסף, ההחלטה על סיפוח המועצה התעשייתית נאות חובב לבאר שבע עוררה חששות בקרב ארגוני איכות הסביבה. קבוצות אלו חוששות כי הכספים שהוקצו למועצה לא יושקעו כראוי בהגנת הסביבה, כפי שנעשה כיום בניהול המועצה. גם פעילים פוליטיים, בעיקר מהיישובים הבדואים ליד נאות חובב, דורשים חלוקה הוגנת של הארנונה והכרה בהקרבה הבריאותית והכלכלית של יישובים אלו עקב הימצאות מפעלים מזהמים בקרבתם.

עם זאת, נותרו שאלות לגבי הניהול העתידי של פארק התעשייה, שכן המנגנון הייחודי שלו מצריך מומחיות מיוחדת. כמו כן, צפויה חזרתו של עו"ד ד"ר גדי אלפסי לראשות המועצה, במקומו של ארז בדש, שהתפטר כדי להתמודד על ראשות מועצת עומר. אלפסי צפוי להיות בתפקיד זה עד לשנת 2025, אז תתחיל לנהל את המועצה עיריית באר שבע, באמצעות תאגיד עירוני מיוחד שיוקם לצורך המשימה.

בעיריית באר שבע מברכים על ההחלטה, ורואים בה מהלך היסטורי שעתיד לשנות את עתידה של העיר. ראש העיר רוביק דנילוביץ' שם דגש על יכולות העיר בהקמת פארקי היי-טק ומיזמים משמעותיים, המתיישרות עם שילובה של נאות חובב כעוגן מרכזי בעיר המטרופולין הגדלה. השר משה ארבל רואה בהחלטה גם כאמצעי לחיזוק הנגב, צמצום פערים ושיפור איכות החיים של התושבים, תוך חיזוק מעמדה של באר שבע כעיר מטרופולין חיונית באזור.

חפשו בלוח הנדל"ן המסחרי 'מניבים' כדי למצוא לכם עסקאות מעניינות, ובקרו בבלוג של מניבים לעוד כתבות דומות.