עד כמה שעסקי נדל"ן יכולים להיות מסובכים, השקעות במגרשים מסובכות הרבה יותר. בעסקאות כאלו אנחנו נחשפים בדרך כלל לנפילות הכי גדולות, מפני שעסקאות מהסוג הזה כוללות כל כך הרבה דברים שצריך לשים לב אליהם (סיפרנו בעבר על הנושא במאמר על המילה שעולה 100 מיליון שקל), כך שהרבה יותר קל וסביר לטעות בשלב כזה או אחר. במאמר זה נספר לכם על הטעות הנפוצה ביותר בהשקעה במגרשים, טעות שגם משקיעים מנוסים עלולים לטעות בה:

כחלק מהתרבות הישראלית, אנחנו לא אוהבים להוציא כסף על דברים שאנחנו חושבים שאולי נצליח לעשות בלי איש מקצוע: מנסים לתקן את הנזילה לבד, כי למה להזמין אינסטלטור; למכור את הדירה בעצמינו, כי מתווך סתם לוקח כסף על כלום; לתקן את מכונת הכביסה, כי מה הטכנאי מבין יותר ממני, ולבנות לבד מסלול משכנתא, כי יועץ משכנתאות זה המקצוע הכי מיותר שיש.

ה'קמצנות' הזו לא פוסחת גם על ענף ההשקעות בנדל"ן, שבו אנחנו מנסים כמה שיותר להימנע משימוש במתווכים, שמאים, עורכי דין ויועצים שונים. אנחנו מעדיפים להשקיע זמן בחפירה ברחבי האינטרנט, מאשר להשקיע סכום מסוים בשכירת בעל המקצוע המתאים. גם אם לפעמים זה אכן יעיל, בעולם הנד"לן המסחרי בכלל ובמגרשים למכירה בפרט, סביר להניח שזה יעלה לנו ביוקר. ממש ביוקר.

הטעות הנפוצה ביותר בעת השקעה במגרשים היא לא לשכור שמאי מקרקעין, ולסמוך על עצמינו או על חבר שיעשה את העבודה כמו שצריך.

מה זה שמאי מקרקעין?

שמאי מקרקעין הוא האדם שבודק את שווי הקרקע אותה אנחנו מעוניינים לרכוש. מלבד זאת, לשמאי מקרקעין יש מגוון תפקידים נוספים, כולל הבנת מצבו התכנוני של המגרש והערכה מתי והאם הוא יופשר.

למה חשוב לשכור שמאי מקרקעין?

ישנם כאלו שמתייחסים להשקעות במגרשים כאל הימור: אתה יכול לקנות מגרש ולהיתקע איתו שנים ארוכות, ואתה יכול לקנות מגרש ולקבל היתרי בנייה והפשרה תוך זמן קצר מאוד. עם זאת, כדי לחסוך לכם זמן וכסף כדאי להתייחס להשקעה יותר ויותר כמדע ופחות כהימור.

זה שמישהו "מדבר" על זה שמגרש מסוים הולך להיות מופשר – לא אומר שזה אכן יקרה, ואם אומרים לכם שהקרקע ב"תהליך" הפשרה – אתם לא יודעים באיזה שלב בתהליך היא נמצאת; יכול להיות שרק עכשיו הגישו בקשה ראשונית, ויש סיכוי גבוה מאוד שהיא תידחה, ויכול להיות שכל המסמכים כבר הוגשו, ונשאר רק מסמך טכני קטן לאישור סופי. ההחלטה האם להשקיע בקרקע מסוימת חייבת להיקבע רק לאחר ההבנה באיזה שלב ב"תהליך" היא נמצאת, ואת זה יוכל להסביר לכם שמאי מקרקעין.

נכון, זה עולה כסף, אבל שווה להשקיע את הסכום הזה כדי לא להפסיד מיליונים בהשקעה גרועה. השמאי יבדוק את ההיתכנות של העסקה, את השלב שבו נמצא תהליך ההפשרה ויסביר לך בדיוק על המסכמים שיש להגיש בכל שלב. השקעה בשמאי מקרקעין היא הדבר הבסיסי ביותר בדרך להפוך את העסקה הזו מהימור למדע.

בנוסף, שמאי המקרקעין הם לרוב אנשים מקושרים מאוד, כך שהם שומעים ראשונים על כל מגרש שנמצא בדרך להפשרה, והם מספרים עליו לאנשים שאיתם הם עובדים. תשקיעו בשמאי טוב, לא תתחרטו.

למציאת עסקת הנדל"ן המסחרי המתאימה לכם ולטיפים נוספים – בקרו באתר מניבים, לוח הנדל"ן המסחרי הגדול והמוביל בישראל.