ענף הבנייה במאה ה-21 מתבסס על טכנולוגיות חדשניות, חומרים מתקדמים וידע רחב היקף, ובהתאם הוא מתנהל ביעילות רבה ומספק לנו מבנים מודרניים ואיכותיים. מצד שני ישנו חרק זעיר, כזה שלא התפתח יותר מדי לאורך ההיסטוריה, אבל הוא עלול לגרום לנזקים חמורים לבתים ולדירות. הכוונה היא כמובן לטרמיטים - חרקים שנראים כמו נמלים בהירות, כמעט שקופות. על-מנת להקדים תרופה למכה חשוב לבצע בדיקת טרמיטים לפני התחלת הבנייה, וכאן בעמוד תמצאו מידע שיעזור לכם להבין איך מתנהלת בדיקה חיונית זו.

האם אפשר לזהות נוכחות של טרמיטים באתר בנייה?

אחת הסיבות העיקריות לקושי של המין האנושי להתמודד עם הטרמיטים היא העובדה שחרקים אלה, השייכים למשפחת התיקנאים, נוהגים להתחפר בעומק האדמה ולנוע ממקום למקום במחילות שהם מפלסים לעצמם - כך שהם כמעט אף פעם לא נראים לעין. העומק שבו נמצא קן טרמיטים יכול להיות גם חמישה מטרים, ועוד מקום מסתור אפשרי עבורם הוא ערימות החול שמובאות לאתרים שבהם מתבצעות עבודות בנייה. גם במיקום זה, בגלל המידות הקטנטנות של הטרמיטים והצבע הבהיר מאוד שלהם לא ניתן להבחין בהם - אלא אם כן מגיע לאתר מדביר מיומן במיוחד.

זיהוי מוקדם, עוד לפני שמתחילות העבודות, הוא קריטי: רק כך אפשר למנוע מהטרמיטים לחדור לבית ולהתחיל לחולל נזקים חמורים.

מהם הנזקים שנגרמים כתוצאה מנוכחות של טרמיטים?

טרמיטים ניזונים מתאית, חומר שנמצא בשפע בעץ שכידוע מהווה את אחד מחומרי הבניין הנפוצים. בתוך הגוף של הטרמיט ישנם חיידקים סימביוטיים, ואלה מאפשרים להם לכרסם עץ בקצב מהיר במיוחד. בנוסף מתאפיינים הטרמיטים בתיאבון מוגבר, וכשלוקחים בחשבון שמושבת טרמיטים יכולה למנות גם עשרות אלפי פריטים, התוצאה של נוכחות טרמיטים באתרי בנייה ולאחר מכן בבתים עלולה להיות נזק חמור במיוחד והוצאה של סכומי כסף גבוהים מאוד לשיקום הנזק. בהתאם יש רשויות מקומיות שדורשות בדיקת טרמיטים מקצועית לפני בנייה, ולמעשה הזמנת שירותי הדברה מקצועיים לניטור השטח היא גם אינטרס של היזם ושל הדיירים.

איך מדבירים את הטרמיטים?

הדברת טרמיטים היא אתגר מורכב מאוד, ורק חברה בעלת ניסיון רב יכולה לעמוד בו. במרבית המקרים השלב הראשון הוא תיחום הטרמיטים לשטח מצומצם ככל האפשר, על-מנת לעצור את התפשטות המושבה ואת החמרת הנזק. השלב המתבקש הבא הוא חיסול מלא של כל הטרמיטים בשטח. לפני הבנייה הגישה אל הקן ואל הטרמיטים קלה יותר, ובדרך כלל יתבצע ריסוס עם חומרים ייעודיים לחרק זה.

בבתים ודירות שכבר הושלמה בנייתם ההדברה עשויה לכלול קידוח חורים ברצפה, סמוך לקירות, והזרמת חומרי הדברה מתאימים דרך החורים האלה - אל המנהרות שהטרמיטים חופרים לעצמם. כשמתגלה נוכחות של טרמיטים במשקוף, יוזרק לתוכו ג'ל או קצף עם חומרי ההדברה הנ"ל בתקווה להציל אותו.