אחרי יותר מעשור של עליות מחירים משמעותיות מאוד בשוק הנדל"ן, השווי של כל נכס מגיע למיליוני שקלים. כשמשקיעים סכום כסף כל כך גבוה בפרויקט כזה או אחר, חובה להתייחס במלוא הרצינות לכל פרט ופרט. טרמיטים הם חרק זעיר, כזה שהאורך שלו הוא בסך הכל 5-8 מ"מ - אבל למרות המידות הזעירות הוא עלול לגרום נזק עצום לכל מבנה. בהתאם מומלץ בחום לבצע בדיקה ייעודית לפני הבנייה, וכמובן שאם מתגלים טרמיטים בבית נדרשת הדברה מקצועית באופן מידי.

למה כל כך חשוב לבצע את הבדיקה לפני הבנייה?

טרמיטים עלולים להימצא בכל מקום. הקן שלהם מחופר באדמה, לפעמים בעומק של מספר מטרים, ולכן אי אפשר לראותם - עד שהנזקים שהם יוצרים מתבלטים לעין. סיבה נוספת לצורך בבדיקת טרמיטים לפני שמתחילים לבנות היא שהחול שמועבר לאתרי בנייה עלול להכיל את החרק הרעבתן שזולל עץ ומחסל תשתיות. עוד כדאי לזכור שקל יותר לפתור את בעיית הטרמיטים לפני הבנייה מאשר אחריה. חלק מהרשויות המקומיות מחייבות בדיקה זו לצורך מתן היתר אכלוס, אבל גם כשאין חובה חוקית זהו בהחלט אינטרס של בעלי הנכס. אגב, בשנת 2020 התגלה בישראל זן חדש של טרמיטים - הטרמיט הפורמוסי. הסוג הזה נחשב למסוכן במיוחד בגלל קצב הריבוי המהיר מאוד והיכולת שלו להתפשט במהירות.

איך אנשי מקצוע מזהים נוכחות טרמיטים בשטח?

הקן של הטרמיטים נמצא כאמור עמוק באדמה. גם הטרמיטים עצמם נעים במנהרות ומחילות שהם חופרים לעצמם, ולכן קשה עד בלתי אפשרי לזהות אותם בלי עזרת אנשי מקצוע. הבסיס לזיהוי נוכחות טרמיטים הוא ניסיון, ומדבירים מיומנים נעזרים גם בציוד ייעודי. באופן דומה איתור טרמיטים בדירה או בית הוא משימה מורכבת. סימן הזיהוי העיקרי הוא ערימות קטנות של חול (שנוצרות כשהחרקים הזעירים חופרים לעצמם מנהרות). כשחושדים בנוכחות של טרמיטים בתוך משקוף ניתן להקיש עליו ואם נשמע קול עמום זהו בהחלט סימן לדאגה - שמחייב הזמנת חברה מקצועית שתבצע הדברה נגד טרמיטים.

איך מדבירים טרמיטים ביעילות?

גם הדברת טרמיטים, הן באתרי בנייה והן בדירות שכבר מתגוררים בהם בני אדם, היא אתגר מורכב. יחד עם זאת בשלב שבו העבודות רק החלו קל יותר להיפטר מהחרקים, והבסיס להדברה יהיה ריסוס עם חומרים קוטלי טרמיטים. לאחר הריסוס יתבצע ניטור יסודי של הסביבה כדי לוודא שכל הטרמיטים חוסלו.

כשמתגלים טרמיטים בדירה, הטיפול בהם עשוי לחייב קידוח חורים ברצפה כדי שניתן יהיה להחדיר את חומרי ההדברה אל המחילות שבהן נעים החרקים המזיקים. כשיש חשד לטרמיטים במשקוף, הפעולה שתתבצע היא הזרקה של ג'ל או קצף עם חומרים קוטלי טרמיטים ישירות אל האזור הנגוע. במקרה של טרמיטים בחצר, עוד לפני החיסול שלהם יינקטו אמצעי הגנה למניעת הגעת טרמיטים אל תוך הבית עצמו.